Kies voor het Keurmerk

Als iemand van wie u houdt overlijdt, komt er veel op u af. De eerste dagen staan in het teken van het regelen van de begrafenis of crematie. Door alle emoties kan het lastig zijn om alles goed te overzien. Bovendien wilt u dat de uitvaart vlekkeloos verloopt, zodat iedereen een goede herinnering overhoudt aan het afscheid van de overledene. Een uitvaartverzorger biedt uitkomst. Maar hoe kiest u de juiste?

De juiste keuze

Het aanbod aan uitvaartondernemingen is groot en divers. Waar moet u op letten als u een keuze maakt? Het Keurmerk Uitvaartzorg helpt u hierbij. Uitvaartondernemingen met dit Keurmerk bieden namelijk zonder uitzondering hoge kwaliteit. Hun uitvaartverzorgers begeleiden u op een deskundige, betrouwbare en transparante manier. U kunt bij uitvaartondernemingen met een Keurmerk rekenen op de zes zekerheden. Steeds meer uitvaartondernemingen beschikken over het Keurmerk. U heeft dus een ruime keuze, in welke regio u ook woont.

Ons doel

Het Keurmerk Uitvaartzorg is in december 2006 in het leven geroepen om de uitvaartbranche in Nederland te stimuleren om nog transparanter en betrouwbaarder te zijn. Het Keurmerk biedt u de zekerheid dat u voor een uitvaartonderneming met een uitstekende dienstverlening kiest. Uitvaartondernemingen die zich aanmelden bij het Keurmerk doorlopen een uitgebreide kwaliteitscontrole en ontvangen bij een goed resultaat het officiële certificaat. Wij geven het certificaat telkens voor drie jaar af. Periodiek toetst een onafhankelijke certificatie-instelling of zij nog aan de hoge eisen voldoen.

Toch een klacht?

Heeft u onverhoopt toch een klacht over de verzorging van de uitvaart? Bespreek uw klacht dan eerst met de uitvaartverzorger. Komt u er samen niet uit, dan kunt u de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen inschakelen. Deze stichting heeft voor de behandeling van klachten een reglement opgesteld en een ombudsman benoemd, die uw klacht op basis van hoor en wederhoor bestudeert en vervolgens uitspraak doet. De keurmerkhouder moet de kosten van de klachtenprocedure betalen.